fredag 29 mars 2013

Systuga!






Förra sommaren hittade jag mina favorit byxor, jag hittade dom på Beond Retro och jag gick och klämde på dom flera gånger och undrade om jag var modig nog att ha dom på mig, för dom är ju ganska färgstarka. När jag väl bestämde mig för att såtillvida så var dom var undanlagda till en annan Helena med nästan exakt samma mobnummer som jag.
Jag såg det som ett tecken att dom var mina. Till min stora förtjusning så hämtades dom inte ut och blev mina. Jag sydde om dom så dom passade som handen i handsken.




Men jag ville ha flera....... Så S kom med den briljanta idén att sy egna.
Först var jag skeptisk för jag hade ju aldrig sytt byxor.
Förutom till mina Sindeys och Barbies men jag tänkte att det borde väl vara samma lika!?
S hjälpte mig att göra ett mönster utifrån ursprungsbyxan och sen började jag att sy en prototyp och efter mycket ändringar och fix och trix så blev det så bra.




Så här kommer en byxkavalkad... Dom svarta sydde jag till nyår sen blev det dom med leoprint. Råkade hamna på Olssons Tygers rea och så blev det två tweedbyxor.




Sen sydde jag mina favoriter som inte finns på bild mina Jimmi Hendrix byxor och ett par i brun krossadsammet inte heller dom finns på bild.
Jo nu fins dom på bild mina Jimmi Hendriks byxor på bild och lite av min nya favorit sammetskavaj.






Helgens utmaning var att sy dessa i sammetsbrokad och Hjälp! Det var inte lätt. Speciellt att få dom bra i grenen. Men efter en del provande och sömnad och prova ingen säkert nio gånger så blev det super.








I helgen var vi på symässan och jag trodde att jag skulle hitta en massa tyg men till min stora besvikelse var det en flopp. Jag höll i ett tyg i kornblått med pandor på och sa till S att jag kanske skulle sy ett par pandabyxor!
S tittade på mig lite skeptiskt och vi fortsatte och så glömde jag av tyget.
På kvällen så kikade jag på http://www.thesartorialist.com/ och såg denna bild och kolla på tjejen i hörnet! Vad har hon på sig jo pandabyxor....
Så nu ska jag på jakt efter det tyget...




Hittade det inte så det får bli ett par ugglebyxor i stället tills jag hittar det och jag ska leta tills jag gör det...




Sen hittad ejag även detta fantastiska spetstyget och kanten nertill är ju underbar och den ska jag ha som fåll i benen.
Så kreativiteten kommer att flöda. En del undrar säkert varför bara en modell? Jo för att dom blir så bra.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar