måndag 14 april 2014

Ester!

Nu har jag sytt så maskinen blöder där hemma.. och här är Ester!
Ester är en kimono, men inte riktigt som man tänker sig en med vida ärmar och ganska raka snitt.
Jag har gjort modellen med ett urtaget ärmhål och en smal siluett i ärmvidden.
personligen så tycker jag att det blir mer praktiskt med lite smalare ärmar, men det går naturligvis att
justera så det blir som du önskar.

Tyg från Ohlssons tyger med en sammetskant av en stuv.

Denna modell sydde jag i ett grövre tyg så det blir lite mer som en kavaj/jacka med en sammets kant runt om. Den blev en riktig favorit och den kommer bli så snygg med ett par ljusa flares. 
Det känns som om jag har stulit Jimi Hendrix kavaj men på det bra sättet..
Båda dessa har tyger från Tygverket.

Dom andra är sydda i tunnare material för att få mer av en kimono känsla, så du kan ha den som en
blus, tunn jacka eller som det är tänkt som en morgonrock. 
Den är lagom generös i vidden och längden, men allt går ju att justera efter önskemål.
Så nu är det bara att slå till på ett av mina favoriter.... 

Stufynd från Ohlssons tyger.
Sen har jag letat efter en sjal med fransar till förbannelse, så nu tröttnade jag och provsydde en.
Den går oxå att få kängre,bredare eller smalare. Men den ger den där härliga känslan med frannsar som böljar när du prommenerar fram....
Stuvfynd från Ohlssons tyger, fransarna är från Ohlssons oxå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar